انواع مقوا و تمام نکات مهم درباره آن ها | جعبه سازی و چاپ آتیس |رتبه برتر جعبه سازی در ایران

انواع مقوا و تمام نکات مهم درباره آن ها

انواع مقوا و تمام نکات مهم درباره آن ها

وبلاگ

مقوا چیست؟ از چه موادی ساخته شده است؟  چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ انواع مقوا چه مواردی هستند؟ امروز در جعبه سازی آتیس به بررسی این موارد می پردازیم! همراه ما باشید.

اینها سوال هایی است که ممکن است برای خیلی ها به وجود آمده باشد و به دنبال جواب مناسبی برای سوال خود باشند. در این مطلب موسسه چاپ و جعبه سازی آتیس به شرح و توضیح کامل در مورد انواع مقوا پرداخته است، با ما همراه باشید!

می توان گفت مقوا نوعی کاغذ است که از آن استفاده های فراوانی مشود، به عنوان مثال در صنعت بسته بندی، در هنر، صنعت تبلیغات و گرافیک، مصارف خانگی و… کاربرد دارد.همچنین جالب است بدانید که در واقع تفاوت چندانی بین کاغذ و مقوا وجود ندارد. تنها تفاوتی که بین این دو است میزان ضخامتشان است. کاغذ و مقوا از فیبر یا همان الیاف تهیه میشود. برای تولید مقوا الیاف را به خمیر تبدیل کرده و با توجه به ضخامت مورد نظر چند لایه از آن رو هم قرار میگیرد.

مرتبط بخوانید: جعبه سازی | سفارش جعبه سازی | انواع جعبه سازی

بر طبق استاندارد بین المللی ISO به کاغذهای با گرماژ بالاتر از 250 مقوا گفته میشود. مقوا انواع زیادی دارد و با توجه به ضخامت، راحتی در برش، گرماژ، تعداد لایه و راحتی در فرم گیری به دسته های مختلف تقسیم می شود و با توجه به این معیار ها مورد مصرف آن تغییر میکند.

اما به طور کلی می توان کاغذ و مقوا را از نظر ویژگی فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و نوری به چار دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

1- میزان ضخامت، وزن پایه و دانسیته مقوا، ویژگی های فیزیکی آن را تشکیل می دهد.

2- مقاومت در برابر کشش و پارگی، انعطاف مقوا به جهت تا خوردن و فرم دهی، از ویژگی های مکانیکی مقوا می باشد.

3- میزان واکنش پذیری مقوا با موادی که قرار است به آن اضافه شود مانند رنگ و مرکب و…، همچنین شرایط و سیستمی که که مراحل ساخت مقوا در آنجا اتفاق افتاده است (مانند PH مقوا) از ویژگی های شیمیایی مقوا است.

4- به میزان درخشش و ماتی، تمایل مقوا به سفیدی یا زردی، ویژگی نوری مقوا گفته میشود.

این چهار مورد ارکان اصلی انتخاب مقوا هستند و باید به آن توجه خیلی زیادی نشان داد به خصوص در صنعت بسته بندی و کارتن سازی.

حال به معرفی انواع مقوا و توضیحات جزئیات آنها می پردازیم:

مقوا پشت طوسی

مقوای پشت طوسی در گرماژ 250-280- 300-350- 400-500  تهیه و تولید می شود. یک طرف این مقوا طوسی و یک طرف آن سفید است و شفافت آن بالاست. از این مقوا در چاپ جعبه و صنعت بسته بندی استفاده میشد. اما باید بدانید که مقوا پشت طوسی به دلیل اینکه از نوع مقوا بازیافتی است ، استفاده از آنها در بسته بندی های غذا و دارو قانوناً ممنوع می باشد.

مرتبط بخوانید: چاپ جعبه در آتیس باکس چطور انجام می شود؟!

مقوا پشت سفید

مقوا پشت سفید در گرم های 230-250-280-300-350-400-500 تهیه و تولید می شود. از این مقوا به دلیل اینکه با لایه ای از پلی اتیلن، موم( به دلیل خاصیت ضد حرارتی) و یا پلی وینیل کلراید پوشیده شده است و روکشی سفید رنگ دارد برای به جهت بسته بندی مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی و… استفاده می شود. این مقوا قابل بازیافت است به همین دلیل به طبیعت آسیب نمی رساند.

این مقوا را معمولاً میتوانیم در بسته های جعبه کفش ، دستمال کاغذی ، جعبه شیرینی ، جعبه کبریت ، جعبه خمیر دندان و خیلی جاهای دیگر ببینیم

انواع مقوا

انواع مقوا

مقوا موج دار

جالب است بدانید که این مقوا  اولین بار در سال 1895 در آمریکا ساخته شدتقریبا در تمام صنایع استفاده میشود مقوای موج دار، و از آن به طور رایج در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. این مقوا از یک لایه بیرونی و یک لایه درونی از نرم کردن مقوای کرافت به واسطه بخار آب تشکیل میشود. از این مقوا برای ساخت کارتن به صورت تک یا ترکیب استفاده می شود. این مقوا شامل انواع تک جداره،دو جداره، سه جداره و تک رو است.

مقوا اشتنباخ

قطعاً اگر هنرمند باشید با این مقوا آشنایی دارید. این مقوا برای کارای هنری از قبیل طراحی در مقیاس بالایی در سراسر جهان استفاده می شود. کیفیت این نوع مقوا با گذشت زمان ارتقاع یافته است.

مقوا فابریانو

این مقوا به دلی استقامت بالایی که دارد معمولا در ساخت کار دستی بسار استفاده می شود. این نوع مقوا هم مانند اشتنباخ در طراحی و نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد. باید بدانید که این مقوا در رنگ های مختلف در بازار وجود دارد . در صورتی که مقواهای فابریانو با گرماژ بالا تولید شود میتوان از آن برای تولید و طراحی انواع جلد و کارت پستال و…  استفاده کرد.

انواع مقوا

انواع مقوا

از دیگر انواع مقوا میتوان به مقوا ایندربرد اشاره کرد که در گرماژ ،200 ،250، 275، 300، 350، 400 و 450 تهیه و تولید نمی شود و به دلیل کیفیت بسیار بالا و شرایط ایده آلی که دارد در صنعت بسته بندی مواد غذایی و محصولات آرایشی- بهداشتی به وفور استفاده می شود.

مرتبط بخوانید: جعبه دارویی رویاژن

آتیس باکس با در نظر گرفتن حوزه تخصص شما بهترین پیشنهادات بسته بندی را برای شما خواهد داشت. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

 

  • تلفن: 02632748726-02695003697-09125169679

خدمات آتیس

لیست خدمات ما
  • طراحی، چاپ و جعبه سازی
  • جعبه‌های مقوایی، کارتنی و فانتزی
ارتباط در واتساپ