انواع فلوت کارتن + عکس + توضیحات کامل | جعبه سازی و چاپ آتیس |رتبه برتر جعبه سازی در ایران |تاثیر فلوت بر جعبه سازی

انواع فلوت کارتن + عکس + توضیحات کامل

انواع فلوت کارتن + عکس + توضیحات کامل

وبلاگ

در مطلب امروز موسسه چاپ و جعبه سازی آتیس انواع فلوت کارتن را شرح می دهیم. با ما همراه باشید!

قطعا تا کنون کاغذ چین دار در بسته بندی های بیسکوییت و یا چین خوردگی های درون کارتن ها را دیده اید. آیا با خود فکر کرده اید که آنها چه کاربردی دارند و به چه دلیل استفاده می شوند؟

این کاغذ های چین خورده فلوت (flute) نامیده میشوند. فلوت در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم ترین کاربردی که فلوت دارد، بالا بردن استحکام بسته بندی است. همچنن فضای خالی که در بین لایه های کاغذ وجود دارد باعث ایجاد حالت انعطاف پذیری و نرمی می شود و تا حدودی از رسیدن آسیب به محصول درون جعبه جلوگیری می کند.

مرتبط بخوانید: جعبه سازی | سفارش جعبه سازی | انواع جعبه سازی

فلوت ها را بر اساس ضخامت چین ها و یا ارتفاع موج ها طبقه بندی می کنند. ارتفاع گام یا موج رابطه مستقیم با استحکام کارتن دارد. هرچه ارتفاع بیشتر باشد استحکام نیز بیشتر است.

انواع فلوت کارتن

انواع فلوت کارتن

تقسیم بندی انواع فلوت کارتن بر اساس ارتفاع

1- فلوت A

این نوع فلوت مهم ترین و مقاوم ترین مدل است. مقاومت فلوت A به دلیل ارتفاع زیاد گام است. ارتفاع کنگره ها بین 4/5 تا 5 و تعداد آنها در هر متر 105 تا 125 عدد می باشد. ارتفاع گام در این نوع فلوت آن را به یک ضربه گیر خیلی مقاوم در برابر آسیب ها فشار های محیطی تبدیل کرده است. از فلوت A به وفور در صنعت بسته بندی محصولات شکستنی، تلوزیون و… استفاده میشود. همچنین باید گفت که فلوت A بهترین عایق می باشد.

2- فلوت B

فلوت به از لحاظ ضخامت و ارتفاع گام در رده دوم قرار دارد. ارتفاع گام فلوت B بین 2/1 تا 2/9 میلی متر و تعداد آنها در هر متر در حدود 150 عدد می باشد. مقاومت این فلوت تا حدی است که از له شدن محصول درون جعبه جلوگیری می کند.در جعبه سازی برای محصولات بزرگ و شکستنی استفاده می شود. به فلوت B فلوت ترکیبی نیز گفته می شود، زیرا با فلوت c ترکیب می شود.

همچنین از فلوت B برای ساخت کارتن های 5 لایه و ضخیم استفاده می شود.

3- فلوت C

فلوت C از لحاظ ضخامت ما بین فلوت A و فلوت B قرار دارد. ارتفاع گام بین ۳/۵ تا ۳/۷ میلیمتر و تعداد آنها بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ عدد در هر متر می باشد. جالب است بدانید که در سراسر دنیا در حدود 80 درصد از کارتن های مورد استفاده دارای فلوت C هستند. از فلوت C در بسته بندی محصولات غذایی، محصولات دارویی، محصولات ساختمانی، الکترونیکی، شیمیایی و… استفاده میشود و بسیار کارآمد است.

4- فلوت E

فلوت E دارای ضخامت پایینی است. ارتفاع گام در آن بین 1/1 تا 1/6 و تعداد آنها مابین 290 تا 320 عدد در هر متر است. فلوت E دارای سطح صاف و بهتری نسبت بقیه مدل های فلوت می باشد ، به همین دلیل در صنعت چاپ بسیار مناسب است و به وفور از آن استفاده می شود. همچین فلوت E در بسته بندی مواد غذایی مانند پیتزا و دارویی و… کاربرد بسیاری دارد. فلوت E به تنهایی برای بسته بندی های کوچک استفاده می شود. ولی در صورت ترکیب با فلوت های دیگر میتواند کارتن های 3 لایه و 5 لایه درست کند و در بسته بندی های بزرگ استفاده شود.

مرتبط بخوانید: چاپ جعبه در آتیس باکس چطور انجام می شود؟!

5- فلوت F

فلوت F کمترین ضخامت در بین انواع فلوت کارتن دارد. در بسته بندی محصولات خیلی ظریف و لوکس استفاده می شود. در این نوع از فلوت بیشترین تعداد موج دیده می شود.

انواع فلوت کارتن

انواع فلوت کارتن

ساخت و استفاده این فلوت ها بر اساس یکسری استاندارد جهانی اتفاق می افتد. فلوت ها برای گرفتن این استاندارد ها و نیز کنترل کیفیت و مقاومت آنها در شرایط مختلف، تحت انجام تعدادی آزمایش قرار می گیرند. این آزمون ها در ادامه برای شما آورده شده است:

  • آزمون کنکورای لایه کنگره­ای(CMT) (دراین آزمایش میزان مقاومت کارتن بر اثر فشار افقی بررسی میشود)
  • آزمون سفتی یا شقی( در این آزمون استحکام کارتن بررسی می شود)
  • آزمون له شدگی لبه مقوا (RCT) (در این آزمون توسط دستگاه مناسب کارتن تحت فشار قرار میگیرد و درجه له شدگی آن اندازه گیری می شود)
  • آزمون مقاومت به پارگی (در این آزمون کارتن در دستگاه مناسب قرار داده شده و کشیده میشود تا درجه پارگی آن به دست آید)
  • آزمون مقاومت چسبندپی لایه ها (در این آزمایش توسط دستگاه مخصوص لایه ها از یکدیگر جدا می شوند و میزان چسبندگی بین لایه ها بررسی می شود)

مرتبط بخوانید: انواع مقوا و تمام نکات مهم درباره آن ها

مجموعه چاپ و جعبه سازی آتیس با بهره گیری از حرفه ای ترین کادر طراحی جعبه و نیروی کار متخصص و مجرب با استفاده از جدیدترین و بروزترین ماشین آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک جهت ساخت جعبه های مقوایی ،فانتزی ( هارد باکس) ، کارتن سازی و… فعالیت میکند.

آتیس باکس با در نظر گرفتن حوزه تخصص شما بهترین پیشنهادات بسته بندی را برای شما خواهد داشت. برای مشاوره رایگان در خصوص سفارش کارتن سازی ، جعبه سازی بسته بندی محصولات خود با ما تماس بگیرید:

تلفن: 02632748726-02695003697-09125169679

خدمات آتیس

لیست خدمات ما
  • طراحی، چاپ و جعبه سازی
  • جعبه‌های مقوایی، کارتنی و فانتزی
ارتباط در واتساپ